job job job  job            jobjob job  

مکتب نمادگرایی جادویی(مجیکال سمبولیسم)

هر مکتب ادبی ویژگی های منحصر به فردی دارد.مکاتب ادبی به تناسب جامعه و ویژگی های موجود به وجود می آیند.به عبارت دیگر هر مکتب ادبی آیینه ای از زندگی و جامعه آن روزگار را به نمایش می گذارد و از این حیث برای آیندگان منبعی با ارزش محسوب می شود.
مکتب نمادگرایی جادویی برای اولین بار توسط یک جوان ایرانی به نام سعید مبیّن شهیر شکل گرفت.هنوز چند ماه از چاپ کتاب پایان نامه نگذشته بود که نثر بدیع و سبک شگفت انگیز آن نویسندگان و شاعران بسیاری را مجذوب خود کرد و نام نویسنده اش را بر سر زبان ها انداخت.
مکتب نمادگرای جادویی بر محور نمادهای پیچیده استوار است.نماد هایی که گاها در چند شکل به کار می روند.به گفته نویسندگان بزرگ،مکتب نمادگرایی آمیزه ای از گذشته و آینده می باشد و بر اصالت رویا استوار است.سعید مبیّن شهیر در کتاب خود پایان نامه این مکتب را چنین توصیف می کند((…نامه را جهانی می دانم از هزاران جزء که هر یک نقابی زده اند و دست یکدیگر را گرفته اند.هر یک آزاد اند اما کنار یکدیگر معنی می یابند.عقل انسان بیشترشان را در می یابد.هراسی بر قلب انسان نمی فشانند و جز حقیقت آغشته به صورت هیچ نمی گویند.آن چه که هست هم در عین می گنجد و هم در ذهن.کلمات نقاب زده اند.در پندار پراکنده اند و در معنا پیوسته و مرتبط.پس هر کس به اندازه دانشش چه در شناخت و چه در فراشناخت از این نامه آگاه خواهد بود…)).از توصیف نوشته شده در مقدمه کتاب چنین برداشت می شود که اصالت رویا سبب دو محوری شدن موضوع در یک جریان می شود به طوری که افراد دانا فکر اصلی نویسنده را می فهمند و دیگران از آرایش های صوری و متن ظاهری لذت می برند.مجیکال سمبولیسم می تواند ستون اصلی و پایدار کننده سبک های ادبی پیشین باشد زیرا علاوه بر ویژگی های شگفت آور خود از سبک نمادگرایی و کلاسی سیسم و سوررئالیسم هم استفاده می کند.روی جلد کتاب پایان نامه چنین نوشته شده است((من می توانم آن جا را ببینم!آیا خواهم توانست به آن لبخند زنم؟من نمی دانم.نمی توانم بدانم.هزاران سال است که من مرده ام!)).متن بالا در مجالس بسیاری مورد بحث و انتقاد قرار گرفته است.به طوری که برخی شاعران این متن را چکیده گفته های ادگار آلن پو می دانند.مخاطب گفته های کتاب به درستی مشخص نیست.گاهی به نظر می رسد چند مخاطب در نظرگرفته شده است و مطالب به صورت پراکنده برای مخاطب عام و خاص نوشته شده است.
متن کتاب با ترس و واهمه آغاز می شود مانند زمانی که از ابلیس و نیزه ای که بر دست خود فرود می آورد و یا از معبدی که از استخوان های انسان ساخته می شود و یا هنگامی که از جزیره های بدون حیات سخن گفته می شود.نکته قابل تامل این جا است که این ترس گاهی کم و گاهی زیاد می گردد و این سبب هیجان مخاطب می شود.مکتب نمادگرایی جادویی اولین مکتب ادبی است که در ایران ابداع شده است؛و شاید یکی از علت های محبوبیت این مکتب و کتاب همین موضوع باشد.سعید مبیّن در مصاحبه هایی که با وی انجام شده است بر این نکته تاکید کرده است که به دنبال مخاطب عام نیست ولی مخاطب عام هم باید لذت ادبی این مکتب را بچشد.مبیّن در گفتگو با روزنامه همشهری فکر نویسنده را سرد اما بیدار کننده تعریف کرده و صمیمیت را در درک متون شرط اصلی نویسندگی می داند.یکی از عامل هایی که سبب دیر فهمی متون کتاب می شود استفاده از چند نماد برای یک مفهوم است.همچنین استفاده از موضوعات تاریخی،فلسفی و اساطیر ملل نیز باعث تخصصی تر شدن متون کتاب می شود.پدر این مکتب مشکلاتی را که صد ها سال بعد ممکن است در جهان اتفاق بیفتد،به تصویر می شکد.در یک مفهوم کلی این مکتب سرآمد مکاتب دیگر و آغازی برای به وجود آمدن مکاتب نوین دیگر است.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*








2 پاسخ برای“مکتب نمادگرایی جادویی(مجیکال سمبولیسم)

  1. نگین گفت:

    کتاب پایان نامه واقعا شاهکاره.آفرین به نویسندش

  2. Nima گفت:

    بسیار زیبا؛
    خوش حال شدیم


بازگشت به بالا


Iran
 width=270
Greenmatech
Iran
notruf

     job